Maxa hindren

(Gillar egentligen inte att skriva åsiktsinlägg för jag är rädd att göra någon ledsen, men jag pekar inte ut någon speciell person utan skriver bara från mina egna tankar) 
 
Aaah men något som har gått mig på nerverna den senaste tiden är när ryttare höjer upp hindren skithögt varenda gång de hoppar. Vad försöker man bevisa då? Vadå är man en grym ryttare bara för att man hoppar 1 hinder högt och nästan tvingar hästen över? Detta är ett åsiktsinlägg som är enligt mig och mina egna tankar, det är fritt fram för de som vill ta åt sig och för de som inte tar åt sig. Och det är inte så att ni ska lyssna på mig nu utan detta är bara vad jag tycker, alla tycker olika. Jag pekar inte ut någon nu utan babblar bara på över lag.
 
Jag anser bara att det är onödigt att hålla på att höja upp hindren till max hela tiden för att se vad hästen/ponnyn klarar av. OBSERVERA att det står hela tiden nu och inte någongång ibland, för maxar hindren gör väll var och varannan ryttare någon gång ibland för spänningen och skojs skull om både ryttare och häst är redo för det. När jag skriver maxa hindren så menar jag inte att bara för att man kanske hoppar 110 med en D eller C-ponny är det att maxa utan att man utmanar höjder som hästen kanske inte klarar av, därför är en maxad höjd olika från individ till individ och häst till häst beroende på vilken nivå man ligger på och vad för kapacitet hästen har. Men jag förstår inte poängen av att hoppa 1 eller 2 hinder skyhögt varje gång man tränar, vad får man ut av det? Jag menar det är ju inte lite påfrestande för hästarnas framben av att hoppa svinhöga hinder vecka på vecka. Bara för att man han hoppa ett hinder högt så betyder inte det att man kan gå in på en 160 bana direkt? Nej, jag ser ingen somhelst poäng med att maxa upp ett hinder varje gång man hopptränar och pressa hästen över det. Om man inte har en bra rytm eller känner riktigt vart hästen/ponnyn ska hoppa av kan det lätt bli fel, och det leder till osäkerhet hos både ryttare och häst/ponny. Och det är väll oftast inte höjden man behöver träna på utan allt där emellan som ex. lydnad, känslan, avsprångspunkten osv. 
 
Det viktigaste för mig är iallafall att kunna ha kontroll på hästen, och lägga upp ett bra tempo och ha känslan för att den ska kunna komma runt och få ett bra språng och att framförallt att jag och min häst ska känna oss trygga. Bara för att Rolf Göran tävlar 160cm tror jag inte han ligger och rullar på dom höjderna varje vecka, utan han kanske tränar 80-130cm lydnad och kontroll och säkert mycket markarbete det som behövs för han vet att hästen hoppar de höga höjderna endå. Det är väll bättre att träna på att få ett jämnt tempo, eller att kunna känna hur många galoppsprång man har fram till hindret, eller träna hästens muskler genom att göra olika övningar ex. studds osv. För kan man allt detdär perfekt och man har en häst som är kapabel till det så slår jag vad om att man hoppar de höga hindren tillslut istället för att hetshoppa 1 och samma hinder varje träning bara för att man vill ha någon sorts bekräftelse på att "vi kommer hoppa de höga klasserna snart" för det lär du inte göra om du inte tränar på annat än att hoppa ett högt hinder. Man får ta sig vidare steg för steg, höjd för höjd och tillslut kanske man når sin "drömhöjd" när både hästen och du redo för det. Det som egentligen är viktigast i hoppningen är allt annat arbete däremellan, markarbete,känslan,rytmen osvosv, hemmajobb som också måste kompencera för att man ska kunna hoppa en hög bana. För har man inte kontroll emellan hindren så kommer du aldrig komma till start. Men jag vet inte, jag kanske har fel? 
 
(bilden är lånad)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback