Perfektionist

Jag är en perfektionist ända ut i fingertopparna. Iallafall inom ridsporten. Jag vill alltid att allt ska vara perfekt, allt ska vara bra och se fint ut. Självklart kan det vara en positiv egenskap att vara perfektionist, eftersom man alltid försöker sträva efter att bli bättre och att allt ska se fint och bra ut. Men det kan även påverka mycket negativt. Det är väldigt sällan, om inte aldrig jag säger att det går bra efter en träning eller tävling. Det finns alltid någonting som jag stör mig på. "Jag kortade honom för mycket där" "Jag hade för höga händer" osv osv. Jag kan aldrig vara helt nöjd, jag kan aldrig säga det gick BRA. Även om det skulle någon gång kännas bra, så skulle jag inte säga det rakt ut. Isåfall skulle jag möjligtvis säga det till mamma, men jag har väldigt väldigt svårt att säga att det gick bra.
 
Jag kan ju inte säga att det gick bra, för tänk om någon annan inte tyckte det såg bra ut? Då kan jag ju inte säga att det kändes bra, för då kan jag ju inte bättre. Jag har väldigt höga krav på mig själv, nästan för höga. För ibland är det inte ens kul, det är inte kul att hoppa en bana. för att jag har så pass mycket press på mig själv Jag vill att ritten ska bli helt perfekt. Jag måste göra allting perfekt och allting bra, för annars är det ju inte bra. Det måste gå klockrent bra. Det är lite jobbigt, för jag ser alltid det dåliga även om 90% av träningen faktiskt gick rätt hyffsat. Då ser jag det dåliga och säger att hela träningen var sådär eller dålig.
 
Men det har endå blivit bättre, förut grinade jag var och varannan träning för att jag tyckte det alltid kändes åt helvete. Kanske för att jag kom fel på några hinder och att vi stannade då. Då gick det åt helvete. Jag måste sluta ta åt mig av allt de sämre som händer på en träning eller tävling. Och istället se de som är positivt så jag kan utvecklas och komma ihåg vad jag gjorde bra just då så jag kan fortsätta med det. För ser jag bara det dåliga så kommer jag inte komma framåt, utan de dåliga jag ser tar över så jag inte vågar eller utvecklas mer. Är det någon mer som är likadan som jag? :) 
 

Kommentarer
Postat av: Ellen

Fin blogg :) Jättesöt häst, älskar hästar<3

2013-02-13 @ 19:34:12
URL: http://ellenlinneaa.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback